1.11.08

John Bok: Vanek ignoruje skutecnost, ze on sám nebyl nikdy trestne stíhán, vazebne veznen, obzalován a nakonec odsouzen k mnohaletým letum vezení.

V roce 1961 v den vypusteni prvniho kosmonauta 12. dubna jsem jel v aute znacky V olha. Zatimco ja jsem umiral strachy, hrud se mi svirala nepredstavitelnou bolesti kam me vezou, dalsi tri spolucestujici v aute se pri pisnicce Vitejte majore Gagarine a ten co sedel vedle mne na zadni sedacce a drzel retez na svirajici se pouta na mych rukach z kterych kapala krev a obcas me pendrekem stouchl ze strany do zeber vzteky ze jim zasvinuji auto se na mne sklebil jak neprirozeny dabel, se vsichni radovali. Bylo mne 17 a pul roku. Vezli mne do Vykmanovske vazby. Pri odvolacim soudu 21.srpna roku 1961 v Plzni ( Pri prvnim soudu jsem dostal 18 mesicu nepodminene a soud rozhodl (Soudce Bartunek) ze "vzhledem" veku obzalovaneho ktery se blizi veku dospeleho neberere ohled na muj vek nepotresta me jako mladistveho) Krajsky odvolaci soud moje odvolani zamitlo, jak me bylo se neda popsat. Byl jsem ve vazbe ve Vykmanove dva mesice a 24 hodin denne zavreny mimo jedne dvacetiminutove prochazky v kotci. Prasata na tom byly lip, mohly se rozhlidnout. Ja videl jen dreveny vysoky plot a nebe na ktere jsem se nemohl podivat a poprosit Pana Boha o pomoc, hned by me komunististicka straz z koncentraku ve Vykmanove okrikla at sklonim hlavu. Na cele byl se mnou nesic nejaky postak odnekud Z Horni-Dolni, ten byl v depresich, znasilnil pri roznasce dopisu mladou jezedacku a protoze to byl dost inteligentni tak si uvedomil co udelal a rec s nim zadna nebyla. Potreboval jsem v cele nekoho normalniho, kdo vedel co se deje treba ve Viole v Praze kam chodil Walda Matuska v te dobe a kteremu jsem take v te dobe, to znamena pred mym zavrenim vezl z Varu autobusem od jeho zlate mamimky velkeho plysoveho medveda ktereho jsem mu tehdy predal Na Streleckem ostrove kde byla velmi popularni vinarna. Misto vysneneho dalsiho spoluvezne soupli do cely neco co se neda nazvat zadnym slovem. Pepek Vyskoc proti nemu mel vzdelani Komenskeho. Odnekud od Chebu, uz si nevzpominam, jezedak, asi 22 let, na vojne nebyl a i kdyz jsem v Ceskoslovenske armade poznal idiotu vic jak za cely muj zivot, nedivim se ze dostal modrou knizku. Cele dva mesice jsem v cele cvicil, drepy, kliky kdyz bachar nekoukal.. Chtel jsem si udrzet fyzickou kondici protoze jsem veril ze se pokusim o utek do Zapadniho Nemecka. Posilovat v nekolikametrove cele a posilovat v prirode je rozdil To jsem poznal kdyz po zamitnuti meho odvolani jsme cekali na eskortu na prevoz zpet na Bory.  Bachari sedeli na drevene lavici proti mne, klimbali. Dvere byly mirne pootevrene a ja si rekl nemam co ztratit. S poutama na rukou jsem vybehl z Budovy krajskeho soudu v Plzni, davy lidi, to co se mi honilo v hlave si nikdo neumi predstavit, citil jsem jako by me telo bylo napul ochrnute, srdce snad i strachy prestavalo bit. Ziskal jsem i presto ze jsem mel na rukou zeleza dostatecny naskok pred pupkatymi dozorci a zbyvalo mi par metru abych jim zmizel. Nahodny chodec me podrazil nohu, chytili me, prijel dalsi anton, na nohy retezy a odvezli zpet na Bory. Hned za hlavni branou me vytahli z Antonu, jak jsem vetsinu casu ve vazbe probrecel tak v tu cvili jsem jsem sel hrde se zdvizenou hlavou kdyz me nastoupeni vondruskove ze Sboru napravneho zarizeni n.p. kteri byli nastoupeni jako kdyz se hraje hra o Peskovi bud do mne kopli, nebo na mne plivli nebo pretahli obuskem. Zbiteho do krve me hodili na celu z ktere jsem putoval do diry na tri tydny. Nevite co to je dira? Cesky Gulag. I prase by tam v 61. roce chciplo po par mesicich pobytu.Nevim cim byli zblbli zlocinci v ruskem Gulagu, vim naprosto jiste ze ti kteri mne psychicky a fyzicky tyrali kdyz jsem byl veku nedospeleho byli zblbli z pisnicek typu "Zitra se bude tancit vsude az nase vitezne vlajky rude" (dnes neni vlajka ruda ani k utreni zadnice, poblil bych se pri tom),  Za pokus uteku jsem dostal 8 mesisu. Dohromady me prevychovavali 26 mesicu. Propusten jsem byl 12.cervna roku 1963 v necelych dvaceti lety. Prisel jsem o nejkrasnejsi leta zivota.....

1 komentář:

  1. Pri odvolacim soudu 21.srpna roku 1961 v Plzni. Chyba, odvolaci soud byl zacatkem cervna nebo koncem kvetna 1961. Presne si jiz nevzpominam.

    OdpovědětVymazat